NEWSLETTER - PRACA NA E-MAIL
ZMIEŃ USTAWIENIA / WYPISZ SIĘ

Kiedy postawić na wywiad gospodarczy?

Kiedy postawić na wywiad gospodarczy?

Prowadzisz działalność gospodarczą. Każdego dnia starasz się na czas dostarczać swoim klientom lub kontrahentom towary czy produkty. Jeżeli nie chcesz, by spóźniali się oni z płatnościami, to powinieneś postawić na wywiad gospodarczy. Co to takiego?

W biznesie, nie każda wystawiona faktura jest opłacana od razu. Zwłaszcza w branży budowlanej istnieje zasada, według której termin zapłaty jest odroczony i to nawet o 90 dni. Ponieważ jednak nie każda firma jest solidna, z punktu widzenia przedsiębiorcy dobrym rozwiązaniem może być skrupulatne sprawdzenie podmiotu, z którym zamierza on nawiązać współpracę. Wywiad gospodarczy pozwala na sprawdzenie kondycji potencjalnego kontrahenta i tym samym uzyskanie odpowiedzi na pytanie: czy będzie on wywiązywał się ze swoich obowiązków płatniczych?


Na czym polega wywiad gospodarczy?

Wywiad gospodarczy koncentruje się na pozyskaniu informacji o przedsiębiorstwie. Nie zawsze mowa wyłącznie o danych finansowych, lecz także prawnych czy kadrowych. Wszystkie te elementy pozwalają bowiem oszacować ryzyko, wiążące się z nawiązaniem współpracy z wybranym podmiotem. Ale z wywiadu gospodarczego nie korzystają wyłącznie przedsiębiorcy zainteresowani współpracą z innymi działającymi na rynku podmiotami. Współcześnie, wywiad gospodarczy jest istotny również dla państw i dlatego też powszechnie funkcjonuje termin „szpiegostwo gospodarcze”.

Z punktu widzenia działającego na rynku przedsiębiorcy, wywiad gospodarczy pozwala uchronić się przed sytuacją, w której w jego biurze będzie piętrzyć się stos nieopłaconych faktur za dostarczone usługi lub towary. Przeterminowane płatności są zmorą polskich przedsiębiorstw i zdecydowana większość przedsiębiorców wskazuje, że to główny czynnik hamujący rozwój firm.

 

Jak przeprowadzić wywiad gospodarczy?

Przedsiębiorcy, świadomi czyhających na nich problemów natury finansowej i chcący skorzystać z wywiadu gospodarczego powinni wiedzieć, że na rynku działają podmioty, które są w stanie sprawdzić każdą firmę. Najczęściej wywiadem gospodarczym zajmują się agencje detektywistyczne. Tych na polskim rynku nie brakuje – istnieją nawet takie, które specjalizują się wyłącznie w pracy na rzecz podmiotów gospodarczych.

Skorzystanie z pomocy zewnętrznych agencji w celu sprawdzenia potencjalnych kontrahentów jest rozwiązaniem dobrym, ale kosztownym. Przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczynają działalność i szukają tańszego rozwiązania powinni pamiętać o tym, że w Polsce istnieją bazy gromadzące informacje o zobowiązaniach dłużników. Przykładem takich biur są: BIG InfoMonitor czy Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej.


By zabezpieczyć się na przyszłość

Zastosowanie wywiadu gospodarczego jest też sposobem, by zabezpieczyć się na przyszłość. Nie można zapomnieć, że przeprowadzenie takiego daje informacje o dobrach materialnych, posiadanych przez daną firmę. Przykładem takich mogą być nieruchomości. Dla przedsiębiorcy to cenna informacja, bo w przypadku zadłużenia kontrahenta można wystąpić do sądu o wydanie stosownego postanowienia. Na nieruchomości można również zabezpieczyć wierzytelność.

Przeprowadzenie wywiadu gospodarczego, choć jest kosztowne i czasochłonne, może skutecznie uchronić firmę przed upadłością. Taka forma sprawdzania potencjalnego kontrahenta jest szczególnie doceniana przez przedsiębiorców w czasach kryzysu, czyli wówczas, gdy niewypłacalność podmiotów gospodarczych jest najwyższa.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze

(brak komentarzy)
Redakcja Praca-jastrzebie.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.

Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2007-2017